Noul model de transformare digital?: marketing digital ?i s?n?tate digital?. Armonizarea tendin?elor externe cu priorit??ile strategice interne
Într-un recent Discurs de r?spuns la Laudatio, distinsul Prof. univ. dr. VIOREL JINGA, Rectorul Universit??ii de Medicin? ?i Farmacie „Carol Davila” din Bucure?ti a f?cut trimitere la trei celebre aser?iuni în leg?tur? cu medicina: “… este arta vindec?rii care teoretic nu are nicio limit?” (Petre ?u?ea); “acolo unde arta medicinei este iubit? exist? ?i o iubire de umanitate” (Hipocrate); “Sufletul este în noi, în biologia fiec?ruia din noi, în fiecare p?rticic? din noi… celulele astea nu reprezint?, într-un fel, o dumnezeire? Orice celul? este construit? de un Creator” (Alexandru Pesamosca). În acest context special Prof. univ. dr. VIOREL JINGA a reamintit audien?ei ?i propria sa deviz?: “atunci când vrei s? faci un lucru bun este imperios s? pui ?i suflet când îl faci”.
Ca martor la “impresionanta ceremonie privind cea mai înalt? onoare academic?” am consemnat spontan – 22 noiembrie 2023 – c? “R?spunsul la Laudatio al distinsului Prof. univ dr. VIOREL JINGA a confirmat voca?ia recunoscut? care a f?cut posibile cuprinderea rolului asumat ?i realizarea ac?iunilor performante ca expresie a translat?rii cunoa?terii în aceste ac?iuni remarcabile, demonstrând c? în?elepciunea activ? genereaz? eficacitatea cunoa?terii” (https://www.sanabuna.ro/prof-univ-dr-viorel-jinga-doctor-honoris-causa-al-universitatii-ovidius-din-constanta/).
Nu întâmpl?tor, înspre finalul lunii anterioare – 25 octombrie 2023 – am eviden?iat cât de important este ca leadershipul s? construiasc? acea “cultur? intern? necesar? ?i încredere, inspirând ?i revolu?ionând experien?a lucr?torilor ?i oferind clien?ilor/pacien?ilor cea mai bun? experien??”, cu atât mai mult în contextul în care “transformarea digital? implic? valorificarea tehnologiilor ?i a strategiilor digitale pentru a schimba fundamental modul în care organiza?iile opereaz?, ofer? valoare ?i interac?ioneaz? cu clien?ii/pacien?ii, lucr?torii în îndeplinirea misiunilor asumate”, un loc aparte revenind “abord?rii agile, strategice pentru marketingul digital” (https://www.sanabuna.ro/transformarea-digitala-si-prioritatile-interdependente-ale-liderilor-afacerilor-medicale/). Este exact ceea ce Rectorul Universit??ii de Medicin? ?i Farmacie „Carol Davila” din Bucure?ti, Prof. univ dr. VIOREL JINGA, a ?i f?cut, punând suflet, o foarte recent? abordare a exper?ilor confirmând inspirata cale urmat?.
Ca în orice alt? transformare, potrivit Sayyadi ?i Provitera (2023), punctul important în transformarea digital? este rolul vital ?i influent al liderului care creeaz? o punte între trecut ?i viitor ?i ghideaz? organiza?ia în mod eficient, de la ceea ce a fost în trecut, la un viitor mai bun, fiind nevoie de o viziune clar? (identificarea unui eventual decalaj digital, unde se dore?te a se ajunge ?i cum se ajunge acolo, în c?l?toria pe calea spre maturitatea digital?). Iar cum transformarea digital? are aplica?ii diferite pentru diferite departamente ale unei organiza?ii, a fost util? în?elegerea noului model propus de Sayyadi ?i Provitera (a se vedea figura de mai jos). Inima ?i sufletul oric?rei organiza?ii sunt lucr?torii, iar cultura organiza?ional? – o cultur? a încrederii – este cel mai puternic atribut care conduce spre transformarea digital?, pe m?sur? ce tehnologia este recalibrat?. În mod evident, intrarea pe t?râmul transform?rii digitale deschide poarta colabor?rii cu ecosisteme mai mari (noi clien?i folosind tehnologii disruptive, marketerii beneficiind astfel de o mai bun? în?elegere a clien?ilor), leadershipul: determinând agilitate ?i r?spuns rapid la schimb?rile de mediu, prin dezvoltarea de structuri flexibile ?i plate; evaluând modul prin care se ofer? experien?e extraordinare prin servicii specifice pe baza dezvolt?rii lucr?torilor pentru a înv??a rapid ?i a transforma rapid abilit??ile în ac?iune.
Figura nr. 1: Un nou model de transformare digital?
Sursa: Adaptare dup? Sayyadi, M. and Provitera, M.J., 2023. A New Digital Transformation Model For Smart Companies In The Digital Era, World Financial Review, December 3, 2023 (op. cit.)
Ini?iativele strategice de branding, atunci când sunt f?cute corect, sunt eficiente în construirea identit??ii unui brand, potrivit World Financial Review (2023), identitatea puternic? a brandului permi?ând diferen?ierea fa?? de concuren??. Aceste ini?iative strategice: încurajeaz? încrederea clien?ilor ?i loialitatea fa?? de brandul cu identitate puternic?, acesta rezonând cu valorile de baz? necesare; ofer? linii directoare clare, asigurând astfel coeren?a pe canalele de comunicare. Lucrul în echipa performant? armonizeaz? identitatea vizual? a brandului puternic, canalele de comunicare sau mesageria ?i campaniile de marketing, f?când posibil? îndeplinirea obiectivelor. O organiza?ie care folose?te ini?iative eficiente de branding are o identitate puternic? ?i valori de baz?, ceea ce duce la atragerea de talente ?i profesioni?ti care se aliniaz? cu obiectivele ?i valorile de baz? institu?ionale.
Apreciez c? este util a arunca, în acest context, o privire asupra analizei efectuate de exper?ii Boston Consulting Group (2023) – BCG ?i BCG X (unitatea de construc?ie ?i proiectare tehnologic?) – ?i prezentat? la începutul anului 2023 în leg?tur? cu pia?a din SUA de îngrijire a s?n?t??ii (o pia?? competitiv? plin? de înv???minte, n.n.) ?i op?iunile de s?n?tate digital?. Ace?tia ar?tau c? multe oportunit??i noi în s?n?tatea digital? vor fi deblocate de progresele tehnologice în general (noi abord?ri pentru tratarea afec?iunilor de s?n?tate mintal? oferite de realitatea virtual?; mai multe cazuri de utilizare pentru a?a-numi?ii gemeni digitali în studiile clinice, opera?iunile spitalice?ti ?i modelarea bolilor, ca urmare a îmbr??i??rii acestora de c?tre industria de îngrijire a s?n?t??ii; sesizarea unui impuls pentru o dezvoltare clinic? mai inteligent?; testarea deja de c?tre organiza?ii a ChatGPT, a tehnologiei AI generativ?, în dezvoltarea ideilor terapeutice, analiza datelor medicale ?i identificarea tiparelor), exprimând o serie de a?tept?ri, precum urm?toarele: concentrarea mai multor progrese legate de tehnologie pe reducerea cheltuielilor din buzunar (aceasta fiind o plat? direct? a banilor putând fi sau nu rambursa?i ulterior dintr-o surs? ter??) necesare consumatorilor pentru îngrijirea s?n?t??ii; apari?ia unor modele alternative de îngrijire ?i noi competitori intra?i în spa?iul de îngrijire a s?n?t??ii; continuarea câ?tig?rii de avânt la nivelul asisten?ei medicale la domiciliu (în parte, ca urmare atât a îmb?trânirii popula?iei, cât ?i a progreselor tehnologice puternice, mai ales pe m?sur? ce industria de îngrijire a s?n?t??ii se îndreapt? c?tre o livrare mai „condus? de pacien?i”); continuarea investi?iilor ?i a inov?rii în raport cu tendin?e interesante în op?iunile de fertilitate, îngrijire comunitar? ?i sprijin pentru cei defavoriza?i.
In octombrie 2023, tot exper?ii BCG (Adigozel et al., 2023) au subliniat perturbarea modelelor existente de îngrijire a s?n?t??ii ca urmare a schimb?rilor tehnologice în îngrijirea virtual?, diagnosticele clinice ?i procesele administrative (mai ales pe m?sur? ce gigan?ii tehnologici ?i juc?torii de retail intr? pe pia?a s?n?t??ii), agendele digitale ?i tehnologice ale pl?titorilor, furnizorilor, sistemelor ?i serviciilor de s?n?tate fiind influen?ate de dou? for?e: tendin?ele externe (rezultatele tehnologiei inovatoare, noi parteneriate ?i provoc?rile legate de personal) care au o influen?? semnificativ?; priorit??ile strategice interne ale acestor organiza?iilor (modelele de îngrijire a s?n?t??ii în evolu?ie) cu un rol la fel de important. Din punct de vedere al acestor priorit??i strategice trebuie observat c? tendin?a cea mai important? din industria de îngrijire a s?n?t??ii este condus? de cre?terea asisten?ei medicale virtuale, trecerea la îngrijirea bazat? pe valoare ?i apari?ia de noi modele de îngrijire, acestea din urm? avansând în parte pentru c? organiza?iile de servicii de îngrijire a s?n?t??ii lanseaz? solu?ii ?i servicii inovatoare. Studiile BCG relev? nevoia organiza?iilor de a-?i reechilibra investi?iile, de a direc?iona resursele c?tre domenii cheie (continuarea investi?iilor în mod selectiv în capacit??ile critice ?i mature ?i capacit??ile fundamentale, sporirea sumei investite în capacit??ile critice care nu sunt mature ?i în a?a-numitele puncte oarbe, reducând desigur suma investit? în capacit??ile necritice) ?i de a paria selectiv (în timp ce se navigheaz? cu grij? pe considerentele etice ?i legale) pe inteligen?a artificial?. Întrebarea care se ridic? aici este în ce m?sur? exist? preg?tirea care s? permit? câ?tigarea avantajelor sau abordarea aspectelor subliniate, considerând împreun? tendin?ele externe ?i convenind asupra obiectivelor organiza?iei, identificând capacit??ile necesare pentru a le atinge ?i a aloca investi?ii în consecin??.
Un detaliu foarte recent interesant este recentul clasament anual realizat de CB Insights (2023) al celor mai promi??toare 50 de startup-uri de s?n?tate digital? din lume (“Digital Health 50”), care arat? cum câ?tig?torii din acest an lucreaz? pentru a face inteligen?a artificial? (AI) pentru asisten?a medical? mai sigur?, pentru a dezvolta noi medicamente ?i terapii, precum ?i pentru a aduce trialurile clinice în rândurile popula?iilor defavorizate ?i multe altele. Este sugestiv tabloul companiilor din clasamentul mai sus men?ionat (a se vedea figura de mai jos). Acestea construiesc fie instrumente pentru clinicieni, organiza?ii de asisten?? medical?, pl?titori ?i companii de ?tiin?e ale vie?ii (care activeaz? în domeniile: farmaceutic, biotehnologie, dispozitive medicale, tehnologii biomedicale, nutraceutice, cosmeceutice, procesare alimente ?.a.; î?i dedic? eforturile pentru crearea de produse pentru îmbun?t??irea vie?ii organismelor), fie urm?toarea genera?ie de platforme de descoperire a medicamentelor sau reinventeaz? modul în care sunt preg?tite, rulate ?i accesate trialurile clinice. Alte companii din acest clasament fie se concentreaz? pe instrumente pentru transformarea interven?iei chirurgicale ?i pentru a ajuta pacien?ii s? se preg?teasc? pentru proceduri, fie dezvolt? noi modalit??i de a analiza datele de la dispozitive de monitorizare sau imagistic?, folosind AI pentru a face diagnostice mai rapide ?i pentru a ajuta clinicienii s? determine tratamentul potrivit pentru fiecare pacient.
Figura nr. 2: Cele mai promi??toare 50 de startup-uri de s?n?tate digital? din lume – “Digital Health 50”
Sursa: CB Insights, 2023. The Digital Health 50: The most promising digital health companies of 2023, December 5, 2023 (op. cit.)
Este îmbucur?tor faptul c? leadershipul Universit??ii de Medicin? ?i Farmacie „Carol Davila” din Bucure?ti dezvolt? o agend? digital? ?i tehnologic? care r?spunde ritmului schimb?rii înnoitoare, stimulând o pozi?ionare organiza?ional? competitiv?.
Prof. univ. dr. ing. Victor Lorin Purc?rea
References
Adigozel, O., Awad, N., Nayak, S. and Rabelo, I., 2023. Are Payers and Providers Ready for Digital Change in Health Care? BCG, Generative AI, October 02, 2023 (navigating-digital-healthcare-change).
Boston Consulting Group, 2023. The Future of Digital Health, BCG and BCG X, January 30, (bcg-the-future-of-digital-health-jan-2023).
CB Insights, 2023. The Digital Health 50: The most promising digital health companies of 2023, December 5, 2023 (CB-Insights_Digital-Health-50-2023.)
Sayyadi, M. and Provitera, M.J., 2023. A New Digital Transformation Model For Smart Companies In The Digital Era, World Financial Review, December 3, 2023.