Dezvoltarea transformării sistemului de sănătate bazat pe valoare
Nu există dubiu cu privire la importanta tendinţă a dezvoltării transformării sistemului de sănătate bazat pe valoare (noi toţi luând zilnic decizii bazate pe valoare), acesta fiind concentrat pe îmbunătățirea sănătății pe termen lung, armonizând stimulentele la nivelul relaţiei dintre nevoile pacienților, sistemul de sănătateși furnizorii de servicii medicale, ţinând cont (în urmărirea rezultatelor optime) de raportul dintre costul individual și costurile asistenței medicale (Whiting şi Pomeroy, 2023). Pe de altă parte, să nu uităm că anul acesta se împlinesc 20 de ani de la aspectele esenţiale evidenţiate de reputatul Profesor Michael Porter în legătură cu redefinirea îngrijirii sănătății (în contextul în care economia fundamentală a îngrijirii sănătății era văzută ca fiind condusă la nivelul bolilor sau stărilor/afecţiunilor), pornind de la principiile competiției bazate pe valoare (accentul ar trebui să fie pus pe valoarea maximizată a îngrijirii pentru pacienți, nu doar pe reducerea costurilorasistenței medicale; trebuie să existe o competiție nerestricționată bazată pe rezultate; competiția ar trebui să se concentreze pe afecțiuni medicale pe întreg ciclul de îngrijire a sănătății):„Dintr-o perspectivă strategică, problemele din domeniul sănătății pot fi împărțite în trei domenii mari. Primul este costul și accesul la asigurările de sănătate. Al doilea este legat de standardele de acoperire sau tipurile de îngrijire care ar trebui să fie acoperite de asigurare față de responsabilitatea individului. Al treilea domeniu priveşte structura în sine a furnizării asistenței medicale” (Porter and Teisberg, 2004). Tot în acest cadru era subliniată (pe fondul transformării planurilor de sănătate) necesitatea mijlocirii efectuării alegerii informate atât pentru pacient, cât și pentru medic, precum și managementul stării de sănătate a pacientului în consecinţă.
Un cunoscut absolvent (în 1918) al Institutului de Tehnologie din California (institut axat pe extinderea cunoștințelor umane de care să beneficieze societatea prin cercetare integrată cu educația) spunea: „Nu urma tendințele, începe tendințele” (Frank Capra). Un arc peste timp privitor la integrarea cercetării cu educaţia ne permite a face trimitere la ceea ce am arătat recent tot aici (https://www.sanabuna.ro/viorel-jinga-premiul-de-excelenta-in-conducerea-academica-si-educatie-medicala/), respectiv cum distinsul Rector al Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București, Prof. univ. dr. Viorel Jinga confirmă în continuare că noul an bun de la început se cunoaşte (https://www.sanabuna.ro/umf-carol-davila-continua-armonizarea-tendintelor-externe-cu-prioritatile-strategice-interne/ ), perseverând în „dezvoltarea excelenței sustenabile în cercetare și educație” (https://www.sanabuna.ro/calatoria-de-ingrijire-a-sanatatii-si-provocarile-adoptarii-noilor-tehnologii/ ).
Dintre opiniile exprimate cu privire la tendinţe mai amintim încă patru: „Tendințele guvernează lumea… Fericirea este un subiect în tendințe… AI (inteligenţa artificială) a depășit limitele umanității și a creat o nouă ordine mondială… Rețeaua poate fi un instrument puternic, dacă este folosită cu înțelepciune în lumea modernă (Marcos Orowitz); „Dacă nu ești un formator de tendinţe, măcar poți să exploatezi tendinţele pe care le vezi (Jeffrey Fry); „Nu intra în tendințe. Nu face ca moda să te stăpânească, dar tu decizi ce ești” (Gianni Versace); „Există tendința în domeniul managementului de a sări pe tendințe care, una după alta, se prăbușesc și ard” (Michael Porter). După cum este cunoscut, Porter a fost cel care a îmbinat pentru prima oară analiza economică cu strategia competitivă (avantajul competitiv putând fi obţinut prin implementarea a trei tipuri de strategii, strategia trebuind să fie continuă: conducerea costurilor, diferențiere și concentrarea pe segmentarea pieței).
Într-adevăr, AI revoluționează îngrijirea sănătății și rezultatele pacientului, iar cea mai mare platformă de tendințe din lume, Trend Hunter (Director executiv este Jeremy Gutsche, recunoscut de New York Times ca unul dintre cei mai bine vânduţi autori și vorbitor principal; un instrument cheie utilizat de Trend Hunter este roata megatendinţei / 6 modele de oportunitate: accelerație, ciclicitate, redirecționare, divergență, convergență, reducere; 18 megatendințe; 10000 perspective). Aceasta a făcut trimitere recent şi la o inovație aşa-numită „CarePods” (oferind facilități medicale avansate, de la diagnostice și planuri personalizate de sănătate până la consultații) a companiei de asistență medicală Forward (cea care a introdus primele cabinete medicale cu inteligență artificială din lume). Graţie acestei inovaţii: pacienții care intră într-unul din aşa-numitele poduri pop-up (ca grup de containere cu stocare partajată și resurse de rețea și o specificație pentru modul de rulare a containerelor; se deschid rapid într-o locație temporară) obțin acces la o varietate de aplicații de sănătate (servicii precum detectarea bolilor, scanări biometrice ale corpului și teste de sânge) pentru a aborda atât problemele actuale de sănătate, cât și pe cele viitoare; se deschide calea democratizării accesului la asistență medicală de calitate, reducând în mod potențial decalajul (în zonele în care asistența medicală este inaccesibilă) și asigurând ca urmare o mai bună echitate în sănătate pentru toți.
Pe de altă parte, este important să arătăm cum cercetări McKinsey recente (Charumilind et al., 2024) au identificat pe piaţa competitivă relevantă din SUA atât existenţa a unei cereri substanțiale a consumatorilor pentru cumpărături din domeniul îngrijirii sănătății (recompensa pentru organizațiile care îndeplinesc această cerere putând fi considerabilă), cât şi un potenţial impact profund al regulilor de transparență a prețurilor (chiar dacă nu reprezintă un panaceu pentru toate ineficiențele acestei piețe relevante) dacă aceste reguli ajută la catalizarea unui nou val de inovații pentru a satisface această mai sus amintită cerere substanțială.Potrivit acestor recente cercetări McKinsey: atât pentru plătitori, organizațiile de furnizare a îngrijirilor, companiile farmaceutice, cât și pentru consumatori se conturează o schimbare de paradigmă tocmai ca urmare a intrării într-o nouă eră a cumpărăturilor din domeniul îngrijirii sănătății, o mai rapidă absorbție putând fi în anumite categorii de îngrijire (cum ar fi întâlnirile cu medicul, vizita la cabinetul medicului sau o consultație într-un context de îngrijire a pacienților internați) decât în altele (precum operațiile programate); pentru a permite adoptarea pe scară largă a platformelor de cumpărături, plătitorii (o persoană, organizație sau entitate care plătește pentru serviciile de îngrijire a sănătății administrate de un furnizor de asistență medicală) ar trebui să facă investiții semnificative în analize orientate către consumatori și experiență digitală.
Prof. Univ. Dr. Ing. Hab. Victor Lorin Purcărea
Cercetător Ştiinţific Principal 1
Consilier al Rectorului Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila”
Șef al Protocolului Universitar
Disciplina Marketing şi Tehnologie Medicală
Referinţe
Charumilind, S., Han, K., Shah, A., Ruff, J. and Swaiman, I., 2024. How price transparency could affect US healthcare markets, McKinsey & Company, Healthcare, April 2, 2024.
Porter, M. E. and Teisberg, E., 2004. Redefining Competition in Health Care, Harward Business Review, Health And Behavioral Science, Magazine, June 2004.
Whiting, K., Pomeroy, R., 2023. What is value-based healthcare? Two experts explain, WEF, Health and Healthcare, Explanations of Meni Styliadou and Catherine MacLean, Nov 14, 2023.
*** 2024_Trend_Report_by_Trend_Hunter